דלג לתוכן הראשי
EN

קיסריה העתיקה ומתחם נמל קיסריה

קמרונות הנמל ובמת מקדש אוגוסטוס

לב ליבה של העיר, מוקד ההתרחשות הפולחנית והמסחרית שלה. על גבי הבמה, הנתמכת בחלקו במערך קמרונות מפואר, ניצב מקדש אוגוסטוס ורומא המרכזי והחשוב במקדשי העיר. לימים, התחלפו מבני הדת הניצבים על הבמה בהתאם לדת השולטת בעיר.

מרכז המבקרים

מרכז מבקרי חדשני וייחודי אשר הוקם בארבעה קמרונות דרומיים שהיוו חלק ממערך כולל של ארבעה עשר קמרונות. במרכז המבקרים מוצגים לציבור  אוצרות, שרידים ארכיאולוגיים היסטוריים , מטענים מספינות טרופות של העיר העתיקה קיסריה וסרט אפי המציג את דמותו של הורודס המלך כפי שאף אחד לא העז להציג. למידע נוסף אודות מרכז המבקרים לחץ כאן

מחסני הנמל (LL)

חללי מספנות בהיקף אדיר שנועדו לשרת מאות ספינות בגדלים שונים בו זמנית מהוות עדות לעוצמתו והיקפו של הנמל. היום משמש כנקודת תצפית יפהפייה על הים.

טיילת החומות

מסלול טיילת החומות מתחיל בשער דרום העיר הצלבנית ממנו ניתן לסייר לאורך של כ- 1500 מטרים של מערכת ביצורים מרתקת. במגדל השמירה הצופה כיום אל האזור הדרומי של האתר  הונגשה לקהל תצפית אל “רובע השעשועים” הרומי העתיק הכולל את: התיאטרון, ההיפודרום, בית המרחץ וארמון השונית. בהמשך ברום החומה ולצידה, דרך שער הכניסה המזרחי מבנה בעל קומה עליונה המוקפת אשנבי ירי, ועד שער הכניסה הצפוני.

עתיקות קיסריה בנימפאון

הנימפאון (מזרקה ציבורית) הינו מונומנט אדריכלי שהיה נפוץ בערים רומיות. הוא נבנה עם חזית מפוארת המשלבת בתוכה מזרקות, תעלות מים ובריכה. גומחות ופסלים שימשו לעיטור והמים הזורמים הוסיפו קול ותנועה. הנימפאון בקיסריה הוצב בנקודה בה הדקומנוס הראשי נפגש עם רציף הנמל ההרודיאני שממנה נחשף הים. הייתה זאת נקודת עניין מרכזית בעיר שהודגשה באמצעות המונומנט. בשנות הששים במסגרת עבודות חפירה זוהה הנימפאון לראשונה. במקום התגלה פריט פסלון של אסקלפיוס, אל הרפואה הרומי לאסקלפיוס ולביתו היגיאה, אלת הבריאות.

בשנת 2013 הוחלט לשמר את הנימפאון ולשחזר אותו. רשות העתיקות ביצעה עבודות חישוף של השכבות המאוחרות, המזרקה נחשפה מחדש וכמו כן קטע מהרחוב הרומי ומהרחוב הביזנטי. כיום בנישה המרכזית מוצג העתק מרהיב של האלה היגיאה.

השוק הצלבני

בפעולות הפיתוח וההנגשה של מסלול “טיילת החומות הצלבניות” נחשפו, בין השאר, שרידים מרשימים  של שוק צלבני שהיה פעיל ותוסס בתקופה הצלבנית, לפני יותר מ- 700 שנה. בקומת הקרקע של המבנים שנחשפו פעלו חנויות וקומתם השנייה שימשה למגורים. חלק מהחדרים רוצפו בפסיפס צבעוני, ואחרים בלוחות שיש.